05 januari 2010

Nu tar vi modellbyggandet ett steg längre!!!!

Vad behöver vi för att ta ett steg längre? Jo, följande:

1. En dammsugare (helst grön) :)
2. En ugn (gärna en vit) :)

3. En mall, en perforerad platta,
4. Genomskinlig plast, vilket gör att vi kan vaccumforma huvar!!!
Jag har den senaste tiden testat lite om man skulle kunna göra egna huvar genom vaccumformning. Visst går det! Efter några försök lyckades jag. Det hänger på plasten! Jag hittade plast på Panduro som funkar bra. Tamyias epoxi putty använde jag till att göra en mall, sen perforerade jag en pappskiva men att föredra är ett hårdare material så som en masonitskiva t.ex.. En metallram, också inhandlad på Panduro samt några klämmor. Värm ugnen till ca 150grader. In med mall och plast. Var noga med att titta så inte plasten vitnar. I så fall kör med lite lägre temp. men kanske lite längre tid. När plasten har bångnat så att säga, ta snabbt ut formen och sätt dammsugarmunstycket mot undersidan perforeringen. Man kan även hjälpa till att trycka ner plasten runt kanterna. Använd handske! :) Viktigt är att mallen är upphöjd något så att luften även sugs ut under mallen. På en av bilderna ser ni hur jag lagt under delar av ett gem i häftmassa som håller mallen på plats. Voila! Då har jag mig en huv! Gissa till vad! Än så länge är det ett hemligt projekt, men ni kanske kan lista ut det!
Detta var ju kul ju! Det var det här Johanna sa att hon kan använda i en ev. kommande vårdnadstvist! :)
Forts. följer...

9 kommentarer:

Niklas sa...

Jaså, det är såhääär man vakuumformar..!? Coolt!! Kanske får för mig att testa själv nån gång, annars kommer jag säkert anlita dig.. :)

Ingen susning om ditt hemliga projekt än så länge dock..

Lasse sa...

Det här har jag bara läst om i böcker innan. Har funderat någon gång att beställa till Me262 från Hannants men det behöver jag ju inte längre :-)

Ska bli kul att se det tilltänkta bygget...har en fundering på en F-16 kanske. Vill nog ha en bild mer i profil för att knäcka frågan.

Mathias Andersson sa...

Ingen F-16.
Huv är inte den rätta benämningen kanske! :)

Lasse sa...

Extratank till Lansen kanske...?

Mathias Andersson sa...

Näpp! :) Det ska vara genomskinligt. Tips: 2 stycken!

Lasse sa...

Spaningsbubblor till TP-47 Catalina? Du sätter oss på hårda prov :-)

Niklas sa...

Min tanke gick först också till extratank till Lansen, men det föll på genomskinligheten. Då hade du ju inte behövt klarplast, inte sant!? :)

Men nu när Lasse säger spaningsbubblor till en Tp 47 tror jag han är väldigt rätt ute... ;)

Mathias Andersson sa...

Svaret är............RÄTT!

Bra gjort! Bilder kommer så småningom på bloggen på bygget.

Niklas sa...

Ja, det ser vi garanterat fram emot! Jag förutsätter att du ska göra en svensk..!? Dom var ju stationerade på F2 i Hägernäs, om jag minns rätt, mina gamla hemtrakter.. :)