14 december 2008

Vingen igen samt kamerahål

Det känns som om mycket av jobbet med denna S31:a är att få vingen rätt. Jag har nu tillverkat två detaljer som sitter på ovansidan vingen. I ärlighetens namn så har jag inte lyckats forska fram vad det är för något. De detaljer jag gjorde på undersidan vingen var bl.a. ett par kåpor till bränslepumparna, men det är ju inte detta! Vad kan det vara? Några förslag? Det kanske är så att de ska ge utrymme till något inne i vingen eller något aerodynamiskt.


Kamerahålen skall nu borras upp. Först mätte jag ut var hålen skulle sitta. detta med hjälp av Flygplansritningar 4. Ett hål på vänstersidan av flygkroppen och två under. Därefter var det bara att ta fram min lilla borrmaskin och göra ett litet hål. Därefter gick jag upp i dimension och gjorde ett ännu större hål för att till slut ta en 4 mm borr och snurra den för hand. Avslutade med att slipa kanterna. Jag har kommit fram till att hålen skall vara 4,15 mm i diameter i skala 1/48.


Enligt alla bilder jag sett så ser det ut som om det är en förstärkning runt kamerahålen på undersidan. Jag maskerade av och spacklade. En lätt slipning och förstärkningen var på plats.

Forts. följer...



3 kommentarer:

Niklas sa...

Du bygger minsann vidare med stormsteg, kul kul! :)

Ska du scratcha kamerorna också?

Lasse sa...

Nice! Klart sugen på att "gräva" fram min S31:a och sätta igång med byggandet.
Jag måste säga att du ambitiös med detaljerna så jag hänger på Knuttes fråga...ska du bygga kamerorna oxå!?

Mathias Andersson sa...

Japp! Kamerorna blir också scratchbyggda. De som sitter undertill ser man ju inte så bra så de blir nog bara ett enkelt objektiv i varje. Den på sidan av kärran måste jag forska fram om hur det såg ut utifrån. Enklast är ju om man bara ser objektivet, men ev. får jag bygga en kamera. Jag har bra bilder på hur de ser ut. Jag tror inte det är någon större svårighet att bygga dem. Min största oro just nu är huven. Den måste bli bra!
/AMA