12 november 2008

Bygget fortsätter!

Då har jag fortsatt med bygget! Som ni ser på bilden har sirodret fått sitt trimroder på plats efter lite putsning. Har även slipat ur fenans bakre kant något för att sidrodret ska sitta på ett naturligt sätt mot bakkanten på fenan.

Luckan på vänster sida av kabinen är bortspacklad.

Vingspetsarna har även de kommit på plats. När de kom på så tyckte jag vingen såg ut att ha en stor spännvidd gentemot de bilder jag sett, men efter lite efterforskning och mätning, så kom jag fram till att vingens spännvidd stämmer. Nu krävs det bara lite finlir med kanten mellan vingspetsarna och övriga vingen.

Vingens ovansida ser ni har stora fält där jag spacklat med vanlig Tamiya-spackel samt med snabblim. Snabblim som spackel hade jag hört talas om men aldrig testat på något större objekt. Detta var en mycket bra upplevelse! Det blir en mycket fin yta efter slipning samt att det är stenhårt. Perfekt eftersom jag kommer behöva rista om panellinjer.

Skevrodren är utskurna. Detta för att få en bra "look" på modellen när den är klar. Även där, precis som på sidrodret, har jag slipat ur lite ur vingens bakkant för att skevrodren skall "sjunka" in något mot vingen. Detta gjorde jag innan vingspetsarna var på plats. Annars hade det blivit besvärligt. Att notera på denna byggsats, skevrodren var inte ända ut till kanten där vingspetsen skulle fästas, utan de fick jag spackla för att få bort den ursprungliga roderkanten och därefter skära ut rodret ända ut. Mk XIX hade lite annorlunda vingar gentemot Mk XIV som denna byggsats är. Det kommer krävas lite nya panellinjer på rodren också.

Nu väntar även vingens undersida vilken fortfarande är obehandlad. Mycket jobb kvar, och det bara på vingen!!! Men jäkligt roligt är det att se den ta form. Kan även säga att en huv till Mk XIX är beställd! Känns skönt! Nu har jag nästan alla delar. Det krävs även lite scratchbygge med utrustning så som kameror, syrgasflaskor, kamerakontrollen m.m. i kabinen. Det kommer ni att märka framöver i mina kommande blogginlägg.

Ett STORT TACK till min kusin Anders som skickat mig boken "The Spitfire story"! Mycket intressant samt även bra till bygget med en del bilder på Spitfire Mk XIX. Perfekt!

Häng med! Fortsättning följer inom en snar framtid...

1 kommentar:

Niklas sa...

Riktigt kul att se att du gillade superlim som spackel! Inte bara jag som tycker om det.. :p

Kul också att se hur bygget fortskrider, det här kommer vara underbar referens sen för mitt eget bygge i 1/72. Bra jobbat so far! :)