05 januari 2009

Mer bakgrundsfakta samt fortsatt bygge!

Fick låna denna bok av farsan. Där står det en hel del om Spitfire och då även Mk XIX. Som sagt, alltid bra med mycket bakgrundsfakta! Mycket bra och intressant läsning.
Medan bäbisen ammas finns det perfekta tillfällen att bygga modellflygplan! *L* Så jag har fortsatt att bygga vidare.
Bakre tryckskottet med lite detaljer är på plats. Har även tillverkat ett stag, som sitter bakom huvudstödet till bakre skottet. Jag hade en del plaststänger liggandes, men de hade för stor diameter. Därför fick jag värma och dra ut en stång så att den blev lite smalare.
Som ni ser på bilden nedan så är det inte bara ett kamerahål längre! Jag har kommit på att jag vill detaljera modellen ännu mer genom att luckan skall vara öppen så att man kan se kamerorna där inne. Även lite detaljer så som spant m.m. måste då tillverkas. Varför göra det halvdant när man kan göra det fulländat. Kommer att ta mer tid, men det kan det vara värt i slutändan. På bilden ser ni också hur jag satt dit en kant som luckan egentligen ligger emot när den ska vara stängd. Den kanten skall även få lite skruvhål sen. Innan den kanten kom på plats var jag tvungen att minska ner tjockleken på plasten runt omkring för att det ska ge ett korrekt intryck av plåttjockleken på kärran.


Luckan skar jag ut av genomskinlig plast som jag tagit ifrån ett CD-skivepaket. En sån där rund skiva som ligger med när man köper brännbara CD-skivor, ni vet nog vad jag menar. Försökte först med plast från en Creme fraiche-förpackning, men den var för skrovlig i ytan. På bilden ser ni hur den behandlats med golvpolish för att sedan torka dammfritt. Luckan skall senare få lite kanter.

För övrigt kan jag säga att jag nu bestämt mig för att huven skall vara öppen på kärran.

Forts. följer...


1 kommentar:

Niklas sa...

Det är så roligt att följa det här bygget och se hur det utvecklas! Kul att du kommer på nya förbättringar hela tiden och att du bestämde dig för öppen kameralucka. Den här kärran kan bli hur snygg som helst! :)