07 april 2010

F-4C Phantom

Som jag skrev i förra inlägget, att forcera fram ytterliggare en Phantom, har jag nu gjort. Nu ligger faktiskt den som första prio att bli klar. Det är en F-4C från Vietnamkriget närmare bestämt från 1967. Den kommer att bli full med bomber. Främst Mk117 då denna bomb var en andravärldskrigsbomb som användes flitigt under Vietnam och speciellt av US Air Force. 5 st Mk117 på en MER (Multiple ejector rack) på centerbalken under kärran och 6 st Mk 82 med förlängda "tändspröt" samt två bränsledunkar under vingarna.
Så här långt kom jag på två dagar. Ett tips när man bygger denna Hasegawa Phantom är att man ska vara mycket noggrann med passformen på framkroppen. Framkroppens underdel med cockpit är lämpligast att montera efter att man monterat ihop sidorna och fäst dem mot bakkroppen. Detta gjorde jag inte med mina tre andra Phantoms och därför har jag fått slipa rätt mycket på dem. Ett beröm till Hasegawa också då de är klockrena på sina byggbeskrivningar om alla små varitioner på dessa Phantoms jag bygger! Givetvis följer det med delar till de olika versionerna. Olika delar till bl.a. fenspetsar, stjärtkoner, antenner, hjul, motorutblås, IR-sökare, cockpit m.m.
Forts. följer...

2 kommentarer:

Niklas sa...

Jag är impregnerad, det här var raskt marscherat!!

Kul att du hittat tekniken nu med Phantomerna också, kommer jag helt klart ta åt mig när jag bygger nån själv en vacker dag.. :)

Lasse sa...

Nu rasslar det på i Asienspåret :-)

Ett gruppbygge med F-4:or som kanske skördar priser i Göteborg och Malmö!?

Hoppas vi kan ses på bygglördagen som nu blev flyttad en helg framåt. Bygg på nu...!