08 januari 2010

TP-47 Catalina


Modellen jag utgår ifrån är Academys PBY-5A Black Cat Catalina i skala 1/72. Som ni ser på bilden kommer min svenska Catalina detaljeras med nya motorkåpor, motorer, propellrar samt diverse inredningsdetaljer. Jag har även köpt målningsmask då det är många små fönster. Som ni tidigare sett så har jag vaccumformat spaningsbubblor som ska sitta på sidan av flygkroppen. Vad jag vet finns inte de svenska "bubblorna" att få tag på, så därför fick jag göra egna. Vingen är ihopsatt och blev större än jag trodde! Inte undra på att de kunde köra på bara en motor om de ville spara bränsle under uppdragen. Jag har även skurit ut roder och trimroder och vinklat de lite för att modellen ska få mer liv. Ett stort jobb kommer att läggas på just sidodörrarna bak med spaningsbubblorna. Bl.a. måste omristning av panellinjer ske samt tillverka de nya dörrarna. Är det någon som sett en interiörbild innanför de dörrarna på någon av de tre svenska Catalinorna så kan ni höra av er! Har inte hittat någon bild på just det området.

Jag har inte använt fotoets i större mängd tidigare. Det är pilligt och går lätt sönder har jag märkt. Vikning av detaljer bör endast ske en enda gång, annars kan de gå av! Pilligt!



Forts. följer...

2 kommentarer:

Lasse sa...

Kul att vi alla tre har fått upp ångan i vårt byggande...vi får se hur länge tempot håller i sig. Kanske till Open i alla fall!?

Jag har hört att Academy´s Catalina ska vara riktigt fin och kul att bygga. Patrik H. har precis byggt en likadan tror jag...fast Israelisk förmodligen:-)

Bygg väl!

Niklas sa...

Vilket mastodontbygge!! Jäklarns vad roligt med så mycket extra och lull-lull! Trodde inte det fanns till en gammal Catalina.. :)

Kan man förboka spaningsbubblor hos dig förresten..? :p Jag kommer nog behöva några i framtiden...

När jag blåste Alclad på Mussen la jag svart över hela, sen samma nyans över hela modellen också, därefter maskerade jag och målade de olika nyanserna. La inget svart inför de olika panelerna, jag blåste direkt på "grund-Alclad:en", så att säga..